00:00 / 00:00
تاريخ
التاريخ يعيد نفسه
1 موسم
أحداث وظروف تاريخية تتغير أسماءها ومواقعها لكن أنماطها وتحدياتها الأساسية تبقى متشابهة وتكرر نفسها من مئات السنوات وحتى يومنا هذا. سافر معنا في الزمن لتتعرفوا على وقائع تاريخية مفصلية اثرت في حياتنا
الحلقات:
المافيا .. الجزء الثاني
المافيا الإيطالية تعتبر من مؤسسي الجريمة المنظمة.. ولذلك جماعات الجريمة من جنسيات أخرى تم وصفهم على إنهم مافيا ولكن مع نسبهم لبلدهم الأم… وهذا إن دل فيدل على إن الفكر الإجرامي لا ينتمي لمكان أو زمان… ولكنه ينتمي للإنسان… الإنسان هو الذي يصنع شروره… قد لا يتمناه ولكنه يصنعه… قيل: حتى أحلام المجرمين للمستقبل لا تحتوي على الجريمة… الجريمة يصنعها الإنسان ويحاربها الإنسان … ولذلك يبقى صعب معرفة إذا كان الأصل عند الإنسان الخير ولا الشر… لإن هذه هي الطبيعة البشرية… التناقض….
14 د
المافيا .. الجزء الأول
عندما نتكلم عن صعود الامبراطوريات .. والزعماء اللي غيروا مصير الشعوب .. نتذكر امبراطورية زي الامبراطورية المصرية والرومانية وحديثا البريطانية والامريكية .. لكن وهناك نوع آخر من الامبراطوريات .. إمبراطوريات للجريمة .. صاحبة الكلمة العليا على المدنيين بعيدا عن عيون الحكومة والقانون .. امبراطوريات الشوارع المظلمة.. و التي أبرزها المافيا .. كتير منا يعرف المافيا عن طريق الأفلام، واللي أبرزها فيلم الاب الروحي .. او يمكن يكون سمع عنهم في التسعينيات وقت سقوط امبراطورية بابلو اسكوبار .. او يمكن عدى عليه اخبار الياكوزا اليابانية .. ولكن مش كتير اللي دور ورا القصة اللامعة عن التفاصيل اللي قد تبدوا مملة ولكنها أساسية… لإنها هي اللي شكلت مثل هذه الإمبراطوريات…
14 د
قراصنة الكاريبي - الجزء الثاني
قد تجعلك الرواية تتعاطف مع أبطالها بغض النظر عن نشئتهم أو خلفيات كواليسهم…. وقد تجعلك تنسى من أي جانب هم… وتصنِّفَهم في الجانب المحبب… وتراهم أبطال، وقد تحتذي بهم… ولنا في القراصنة خير مثال… وهنا مش قصدي قراصنة البحر… أقصد قراصنة الإنترنت… الهاكرز… إذا سرق صفحة فيس بوك يبقى حرامي… وإذا سرق بنك أو مؤسسة كبيرة… ينظر له بإعجاب، ويصبح مثل أعلى لمراهقين… وأغلبنا يتعاطف معه إذا كان مراهق… طيب هل ده صح؟؟؟ أياً كان… المهم دلوقتي خلونا متفقين إن التعاطف لا يمحي ذنوب… ولا يرد حقوق…
16 د
قراصنة الكاريبي - الجزء الأول
أغلب الجيل الجديد لما بيفكر في القراصنة بيفتكر جاك اسبارو…. قرصان بايرتس أوف ذا كاريبيان… بيفتكر جاك اسبارو، من فيلم بايرتس أوف ذا كاريبياً والطاقم اللي معاه بكل تفاصيلهم… ومابيفتكرش موسي قرصان فيلم كابتن فيليب… لإن بالمنطق جاك اسبارو محبب للي شاف الفيلم… إنما موسي هو شخص كاريه للي شاف الفيلم… وأكيد جزئة القرصان المحبب فاتح البشرة… والقرصان الشرير غامق البشرة… ديه غير مقصودة… ولكن إذا أخدت بالك هاتلاقينا بنقول قرصان محبب وقرصان شرير… هو مش كل الحرامية وحشين؟؟؟ ولا حتى ديه كمان، لها معيار أخر؟؟؟ بمعنى هل قراصنة الكاريبي يختلفوا عن القراصنة عموماً؟؟؟ ماتيجي نشوف قراصنة الكاريبي من المهد إلى اللحد، ونحاول نشوف هل لها مقايس أخرى ولا كلها محصلة بعضها؟؟؟
16 د
العبودية .. الطبيعة البشرية
العبودية .. الطبيعة البشرية يعتبر من الفصاحة اللغوية استخدام مرادفات واسقاطات وتعبيرات مجازية للتعبير عن كلمة أو موقف… ومن ذكاء الرد هو توصيل الإجابة باستخدام كلمات منفردة لا تعني معانيها … ولكن كثرة استخدام هذه المهارات ممكن تشوه الكلمات القاطعة الأساسية … ومع الوقت ستفقد بعض الكلمات معناها … وتتحول معاني الكلمة الواضحة القاطعة إلى معنٍ نسبية … بالتباعية فهمنا للكلام والمواقف سيكون نسبي… ونسبية المعاني هذه لها ناس تقتات على فظائعها وتتنصل من عواقبها…
16 د
العبودية .. طبيعة تاريخية
العبودية طبيعة تاريخية سؤال أخلاقي فلسفي بحت… هل يجوز لرب الأسرة القيام بأفعال خاطئة للعبور بأسرته لبر الأمان… إذا كانت الإجابة نعم… فنحن نبيح المحظورات… وهذا فعل غير أخلاقي… وإذا كانت الإجابة لا… يبقى لا يجوز للأب محدود الدخل أن يعطي السائل حتى لو كان من أهله … وفي هذه الحالة احنا دحرنا مبدأ من المبادئ السامية وهو الإيثار… وهذا فعل غير أخلاقي برضه.. يعني إجابتنا في جميع الأحوال تحمل في طياتها التناقض… وده إن دل يدل على إن احنا كبشر من صفاتنا التناقض… يبقى التناقض مش غلط… ولكنه من الرذائل… يبقى هل يجوز أن نقول إن الرذائل من صفاتنا البشرية؟؟؟ وإذا كان من صفاتنا البشرية التناقض وفعل الرذائل… يبقى ما حدش أحسن من حد… يعني البشر متساوين… ولكن في أغلب الأوقات المساواة قد لا تساوي العدل… وبما أن العدل صفة إلاهية… يبقى أعتقد إن من السذاجة انتظار العدل من البشر…
16 د
شمس المعارف والعزيف - الجزء الثاني
شمس المعارف والعزيف - الجزء الثاني كتاب شمس المعارف وكتاب العزيف، كتب مجرد البحث فيها يعتبر سقوطا في هاوية الجهل لما تحتويه من هرطقات تغير وتسخير الواقع، وتعتبر هذه الكتب تربة خصبة للدجالين والمتاجرين بأحلام الناس … ليقتاتوا من جهل المصدقين، قد تحتوي على علوم حقيقية … لكن لمن يتعلمها فهي علوم مدمرة نفسياً وجسدياً وعقلياً ودينياً … ولذلك تُصف في جميع الأديان السماوية بأنها علوم ملعونة وهذه العلوم طريقها دائماً وأبداً مربوط بالنهايات المؤسفة والبشعة لمن يتعلمها أو حتى يتسبب بها
15 د
شمس المعارف والعزيف - الجزء الأول
شمس المعارف والعزيف رقابة إنسانية وعلوم شيطانية أول درس في اللغة العربية اتعلمناه، بيقول كما قال لإمام الشافعي: اللغة العربية لا يحيط بها إلا نبي… يعني مهما تعلمت وتبحرت في اللغة العربية لن تحيط بها إحاطة كاملة… واحنا هنا بنتكلم عن علم مفيد لمادة منطقية، ملموسة، مقروءة، مسموعة، مكتوبة ومُقاسة… مابالك بعلوم غير معلومة من الأساس… ويصعب قياسها أو حتى إثبات وجودها… ولكن هي علوم توارثناها من الأولين…. لا ننكرها… ولكن نعترف بعدم قدرتنا على إثباتها… والتبحر فيها خاص بفئة معينة من الفقهاء. فيها، ومش هايوصلنا إحنا العامة لأي حاجة…. بل بالعكس… قد يغير مسار حياتنا… وغالباً مابيبقاش التغير للصالح… وارد جداً يكون للطالح…
16 د
هرطقة صدق اليقين ... نبوءات بلا يقين.
فيه وادي في اليمن، زمان وقت الجاهلية كان الشعراء بيروحوا هناك علشان يقابلوا جان، ويبارزوهم في الشعر وياخدوا منهم قصائد ومرادفات وتركيب جمل… ويرجعوا لأهلهم ويتباهو بهذه الأبيات… الوادي ده اسمه وادي عبقر… ولذلك لما بيبقى فيه حد ذكي، أو عنده من العلم ما هو خارج عن علم البشر، بيطلق عليه عبقري، نسبةً لوادي عبقر… وعلى فكرة ده حوار معروف ومتعارف عليه… بل بالعكس… ده كان فيه بعض من الشعراء، معروف اسم الجان المرافق لشعره… بمعنى شيطان امرئ القيس كان اسمه لافظ بن لاحظ، وشيطان الأعشى كان اسمه مسحل، وشيطان النابغة الذبياني كان اسمه هاذر… وغيرهم كتير…
17 د
هرطقة صدق النبوءة ... توقع أم نبوءة ؟
خلونا متفقين إن الإنسان لا يصدق ما يراه بعينه او ما يسمعه بأذنه… الإنسان يصدق اللي هو عايز يصدقه… بدليل: لما بنحضر عرض لساحر في مسرح أو شارع أو أياً كان المكان… بنبقى واثقين إن العرض مبني على خفة اليد والتكنولوجيا، مش مبني على تحضير جان وأرواح والكلام اللي بالك فيه ده… وده معتقد عند أغلب الناس… لإن في الأغلب، القوى الخارقة أو الخفية مابقتش موجودة في هذا الزمان… وكلنا بنحكم بناءً على معتقداتنا وأفكارنا… بس بنختلف عن بعض في قوة تمسكنا بهذه المعتقدات… بمعنى: هاتفضل متمسك بأفكارك ومعتقداتك لغاية فين؟؟؟
15 د
بين الطمع والنصب .. بيرني مادوف
هناك أسطورة من ضمن الروايات تقول … كان هناك سجين محكوم عليه بالسجن مدى الحياة… اخترع لعبة ورق اسمها "استيميشن" في السجن… وعلمها لأصدقائه.... السجين مات، وبقينا بنلعبها بعده بسنين طوال… ولذلك نقدر نقول إن المبتكر قد يسجن وقد يموت… ولكن الفكرة لا تسجن، ولاتموت…
15 د
بين الطمع والنصب .. بونزي سكيم
علشان يبقى في نصاب لازم يكون فيه طماع… لإن من غير الطماع، النصاب مش هيلاقي زبون… ليه؟؟؟ لإن النصاب بيبيع حلم جميل…. والطماع بيحلم من غير ما يحاول ينفذ… والنتيجة لا ده بينفذ وعوده، ولا ده بيحقق حلمه… والغريب بقى إن النتيجة بتكون واحدة مهما اختلفت الشخصيات والأماكن والأزمنة…
15 د
نيكولا تسلا ج٢: من الحقيقة إلى الجدل
عندما تكثر الإشاعات وتقل الدلائل… تظهر الأقاويل جلية في دروب الأساطير… ويظل السؤال: ماذا لو حصل الإنسان على مفتاح الكون أو تمكن من رؤية الماضي والحاضر والمستقبل في أنٍ واحد؟؟… قد تكون الإجابة فردية متغيرة… ولكن الإجماع سيكون على أن الإنسان سيختار لنفسه ماضٍ أعظم وحاضر أرقى ومستقبل أفضل ونهاية حميدة… وقد يختار لنفسه اسم جليل وإرث مديد.. عن نيكولا تسلا نستكمل الحديث..
12 د
نيكولا تسلا ج١: الحقيقة المروية
عندما تكون الثروة في المال قد تصبح عبء أو قد تقصد الزوال… وإذا كانت الثروة في الصحة تواجه خطر الشيخوخة ومالها خلاص من الفناء… ولكن عندما تكون الثروة في العقل والأفكار قد ينتهي العمر وتظل الأفكار في تدفق ملهم للتابعين.. وفي جميع الأحوال يظل أغلى شئ عند الإنسان أقلُه… إذ تصبح المادة هي محرك الفقير… والصحة هي مراد المريض… والأفكار هي غاية المخترع… وحين يكون الإنتاج أسهل من الاسترجاع… تكون الخطى دائماً للأمام.. عن نيكولا تسلا نتحدث…
14 د
ليلة سقوط القسطنطينية ج٢: صمود كابح وملك فاتح
وجود جيش كبير لا يعني وجود جيش قوي تكسب فيه حرب…. محتاج جيش كبير وسلاح كثير وتكتيك جديد علشان نقدر نقول إن عندك جيش قوي تكسب فيه حرب… ومش معنى إن عندك سور عالي يبقى عندك حصن منيع… محتاج أسوار وخنادق وأبراج حراسة ومصادر إمداد علشان نقول عندك حصن منيع… وإذا اتكلمنا عن جيش قوي وحصن منيع… يبقى بنتكلم عن ملحمة…
14 د
ليلة سقوط القسطنطينية ج١ : حصن مانع وحصار بارع
عندما ندرس الخيارات المتاحة لنتخذ قرار ندرسها بطريقة من اثنين… إما بالعقل او بالمنطق… بشرط ألا تتعارض النتائج مع غريزة البقاء... يا إما بالقلب والعاطفة… ولاكن من ضمنها خيارات تتعارض مع غريزة البقاء… وهذه نفس الفكرة بالظبط مع الجنود… وهنا العقيدة اصبحت سلاح يحتسب له كما يحتسب للذخيرة الحية.. عن القسطنطينية نتحدث…
14 د
نابليون وهتلر .. النهاية الحتمية - الجزء الثاني
نابليون وهتلر على الرغم من إنهم يبدوا وجهان لعملة واحدة… إلا إن اختلافاتهم أكثر من متشابهاتم… بس هل اختلافاتهم منعت التاريخ عن تكرار نفسه؟؟؟ طبعاً لأ… إنه التاريخ صنيعة الإنسان… وصانع الإنسانية…
9 د
نابليون وهتلر .. النهاية الحتمية - الجزء الأول
لو تخيلنا عربي راح اليابان هايحس إن اليابانيين شبه بعض جداً… ولو واحد ياباني جه عندنا هايحس إننا شبه بعض جداً… بس لو عشنا في اليابان فترة… هانبدء ناخد بالنا من الاختلافات مابينهم… ولو ياباني عايش في دولة عربية فترة… بياخد باله إننا مختلفين في الشكل جداً… وده لإن الخطوط العريضة ممكن تتشابه أو حتى تتطابق… بس دائماً التفاصيل بتختلف… لإن اختلاف التفاصيل هو اللي بيدي لكل قصة روح مختلفة عن الثانية… ولكن حتى مع اختلاف التفاصيل بنلاقي التاريخ بيعيد نفسه… حتى مع اختلاف الأزمنة والأماكن والشخصيات… عن نابليون وهتلر نتحدث…
13 د
الكشوف الجغرافية
كولومبوس اكتشف أمريكا سنة 1492 .. معلومة تاريخية شبه مسلم بيها .. بس هل كولمبوس فعلاً اكتشف أمريكا ؟ ولا الفايكنج ولا الصينيين.. ولا العرب؟ وخليني اقولكم إن مش هى دى القصة .. الفكرة الجوهرية هي تأثير الاكتشاف دا وغيره من الاكتشافات على مسار التاريخ .. وازاي تاريخ الاكتشافات بيعيد نفسه في عصرنا الحاضر ..
14 د
تواصل الكائنات
خلونا متفقين إن احنا الهومو سايبينس جينا على الأرض وهي عمرانه وفيها حاجات اكتشفها البشر اللي قبلنا زي الهومو هابيليس والهومو إريكتوس والنياندرتال وغيرهم كتير… البشر دول سابولنا إرث نبدء بيه حياتنا، عينة اكتشاف النار والأدوات البدائية وما إلى ذلك… فنحن لن نبدأ من الصفر… ومن الحاجات اللي جينا الدنيا لقيناها هي وسائل التواصل… ولذلك ممكن يكون صعب جداً ان نعرف ما هي اللغات اللي تكلمها البشر الأوائل… أو بمعنى أصح صعب جداً وضع جدول زمني لبداية اللغات والتواصل ولكن هناك أشياء نفهمنا وتأكد لنا إن التاريخ بيعيد نفسه…
9 د
سادة تداولوا ال…سيادة - الجزء الثاني
أي قصة في التاريخ لها بداية وحبكة درامية ونهاية … والنهاية ديه بتكون بداية قصة جديدة… وهكذا… ومش القصص بس … لأ …. ده اتعلمناه من قصة حياة الإنسان الأول.. والفزياء والطبيعة… وطبيعي الحضارات والإمبراطوريات زي ما استلمت الراية من اللي قبلها سلمت الراية للي بعدها… ودول كتير في التاريخ كانت بتسعى إنها تبقى إمبراطوريات… وده حلم مشروع طبعاً… بس مع مرور الوقت ظهر مفهوم جديد بدل الإمبراطورية وهو الدولة العظمى… خلونا نشوف ازاي التاريخ بيعيد نفسه بين الإمبراطورية والدولة العظمى؟؟
8 د
سادة تداولوا ال…سيادة - الجزء الأول
أي قصة في التاريخ لها بداية وحبكة درامية ونهاية … والنهاية ديه بتكون بداية قصة جديدة… وهكذا… ومش القصص بس … لأ …. ده اتعلمناه من قصة حياة الإنسان الأول.. والفزياء والطبيعة… وطبيعي الحضارات والإمبراطوريات زي ما استلمت الراية من اللي قبلها سلمت الراية للي بعدها… ودول كتير في التاريخ كانت بتسعى إنها تبقى إمبراطوريات… وده حلم مشروع طبعاً… بس مع مرور الوقت ظهر مفهوم جديد بدل الإمبراطورية وهو الدولة العظمى… خلونا نشوف ازاي التاريخ بيعيد نفسه بين الإمبراطورية والدولة العظمى؟؟
9 د
الاستوديو التحليلي للخطط الحربية
ما هي العلاقة بين الإسكندر الأكبر وجوارديولا.. وكيف اصبح هانيبال القرطاجي معلم يورجن كلوب؟ رحلة تؤكد تكرار التاريخ مراراً وتكراراً..
10 د
"االنياندرتال" و صراع الحضارات
جنس "النياندرتال" خاض حرب بقاء ضروس حارب تحت راية لا يعرف عنها شياً وانتهت هذه الحرب بفناء جنسه والمُلام: الهومو سابينس هل نكرر نفس الأخطاء؟
9 د
المزيد مثل هذا:
© 2025 blinx. جميع الحقوق محفوظة